Bijna iedereen heeft op zijn tijd behoefte aan een professionele onafhankelijke “buitenstaander” die begrip toont, uitdaagt, spiegelt en stimuleert.
Voor wie?
Voor medewerkers die:
- hun persoonlijk functioneren willen verbeteren
- zich in hun werk willen ontwikkelen
De aanleiding kan persoonlijk of omgeving- gerelateerd zijn: organisatieveranderingen, een nieuwe leidinggevende, persoonlijke patronen zoals onzekerheid, niet kunnen kiezen.
Inhoud
Tijdens het intakegesprek wordt de vraagstelling geformuleerd en het aantal benodigde gesprekken ingeschat. Er worden afspraken gemaakt over doelen en resultaten. Vervolgens zal er een aantal coachings-gesprekken plaatsvinden gericht op inzicht en gedragsverandering. Ook zullen er opdrachten worden meegegeven ter ondersteuning van het proces. In coaching kunnen vele thema’s onderwerp van ontwikkeling zijn bijvoorbeeld doelgericht communiceren, effectief leidinggeven, conflicthantering of assertiviteit. In een sfeer van vertrouwen, betrokkenheid en respect ontstaat ruimte voor groei en voor een persoonlijke wijze van “leren”.
Veel voorkomende gespreksonderwerpen voor een coachingstraject kunnen zijn:
- geen plezier meer hebben in werk
- onzeker zijn over een nieuwe functie
- het gevoel te hebben verder te willen, maar niet weten hoe
- te weinig balans tussen werk en privé
- onzekerheid over eigen competenties of hoe deze te presenteren
- niet tot keuzes kunnen komen
Resultaat
Het resultaat is afhankelijk van de coachings-vraag. Kandidaat weet lastige situaties beter en bewuster het hoofd te bieden en de verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen functioneren.
Doorlooptijd
De doorlooptijd hang af van de coachings-vraag van de medewerker. Over het algemeen bestaat een coachingstraject uit vijf tot tien gesprekken verspreid over twee tot vijf maanden.